Andning och välmående hör ihop

Andningsapparaten-Kraftfull men känslig

När det gäller andningen så ska vi vuxna ta efter barnen. Titta på hur ett spädbarn andas, magen putar ut en aning vid varje inandning.

Magmusklerna är avslappnade & diafragman kan utvidgas nedåt precis som det är tänkt så att luften kan nå långt ner i lungorna.

Vuxna människor andas ofta precis tvärtom. Vi fyller övre delen av bröstkorgen istället. Tänk dig att du har ett band spänt runt magen. När vi andas in kan inte diafragman utvidgas ihop med lungorna ner i buken, enda vägen är att fylla övre delen av lungorna och bröstkorgen med luft. Bröstkorgen har då blivit just en korg. Inandningen tvingar bröstkorgen uppåt. En konsekvens är att vi andas snabbare och grundare, du hyperventilerar.

 

Hyperventilering är medicinskt sett låg CO2 & det går utmärkt att djupandas & hypervetilera- vilket idag gör detta lite mer komplicerat.

 

Andningsfrekvensen, det vill säga, hur många andetag du tar i minuten, är intimt sammankopplat med vår hjärtfrekvens/puls, blodtryck och flera andra funktioner i kroppen.

Du kan öva

Det finns många anledningar till att öva sig i medveten andning. Våra erfarenheter är att ett mycket stort antal individer från många skilda skeenden i livet har lärt oss detta. Det finns många av oss som gör fel med vår andning.

Vi andas för högt upp i bröstet, vi andas för snabbt och vi andas ”bakvänt”.

Att andas högt och snabbt kallas för att hyperventilera, det förstår de flesta men att andas bakvänt?

Bilder och text om andningen - är första-hjälpen vid alla hälsoproblem. Skapad av Linda Öhrn
Anders Lönedal visar andningsövningar
  • Anders Lönedal visar andningsövning
Hyperventilering

När vi hyperventilerar sjunker koldioxidhalten i utandningsluften. Det är faktiskt en av kroppens första åtgärder i kamp och flykt beteendet. Våra kroppar försätts i ett alarmtillstånd. Detta tillstånd är utvecklat under årmiljoner och vi har det gemensamt med alla däggdjur. Det passar väldigt bra i naturen, men sämre i kulturen, för att uttrycka sig lite skämtsamt. När det är obalans i vår andning blir det obalans i vår inre kemi.

Det ger sig ofta uttryck i att:

  • Vi känner oss ständigt lite trötta, blir aldrig helt utvilade

  • Vi känner en gnagande odefinierbar oro i kroppen

  • Vi känner det som om vi inte får tillräckligt med luft

  • Vi får svårt att tänka kreativt

  • Vi får ofta muskelvärk, främst i nacke och axelpartiet

Andningsbeteende

Idag är dessa tillstånd det normala hos många människor. Vi fastnar i ett ”stressbeteende” som vår kropp helt enkelt anpassar sig till. Det är inte lätt att bryta detta på egen hand om det pågått länge.

 

Men vår erfarenhet är att de flesta kan komma ur ett felaktigt andningsbeteende genom att ta sig tid till att utföra några enkla övningar.

Andningsbeteendet påverkar blodcirkulationen och är väldigt viktigt för cirkulationen i lymfsystemet.

Fakta

Låga halter koldioxid i blodet orsakar en sammandragning av små pulsådror (vasokonstriktion), särskilt i händer, fötter, runt magen och tarmarna samt i huvudet (både utsidan och inne i hjärnan).

 

Kombinationen vasokonstriktion och hemoglobinets försämrade förmåga att leverera syre åstadkommer en liten men ändå märkbar och symptomgivande brist på syre (hypoxi) ute i dessa kroppsdelar.

 

Hjärnan är det känsligaste organet för syrebrist, och symtom på hjärnpåverkan uppkommer snabbt i form av trötthet, kognitiva dysfunktioner och sänkt stresstålighet.

 

För personer med anlag för migrän, tillkommer även detta besvär om de hamnar i en kronisk hyperventilationsfas. Migrän uppstår när huvudets blodkärl har blivit utmattade av långvarig sammandragning och till slut ger efter så att de spänns ut för mycket av blodtrycket.

 

Det är denna dragning i kärlväggen som gör ont i migrän. Mycket tyder på att det i själva verket är kronisk hyperventilation som är orsaken till stressrelaterad migrän.

Dessutom har låg koldioxidhalt visat sig påverka mastcellerna-

som då frisätter höga halter histamin-   histamin ger upphov till stimulering av immunförsvaret så att kroppen effektivare kan eliminera organiska hot.

Det skall vara så- problemet är när kroppen oavbrutet måste kompensera för en kronisk hyperventilering- som dom allra flesta idag går omkring & bär på...det är däremot inte kroppen byggd för, även om den är superstark & klarar av detta i många år!

MEN- tänk om vi istället gav den chansen att jobba med precis det den är skapt för- att hålla oss friska, vitala & starka!!

Här är Andningen grunden- få ordning på koldioxidhalten (ph-värdet) i blod & cerebrospinalvätskan- din kropp kommer att tacka dig!

                                 Olika orsaker till Migrän

 

Det finns många triggers för migrän.

De som studeras mest inkluderar stress, mat, miljö (som väder, allergener, ljus, dofter, buller etc.), hormoner och infektioner.

Att identifiera utlösare för varje person är avgörande- för vissa av dessa kan styras.  

 

1. Migrän har förknippats med höga halter av histamin.  

 

Histamin är en förening som kan komma från mat men kan också tillverkas i kroppen på olika sätt. Histamin är mest känd som orsaken till allergisymtom, som rinnande näsa, hosta och kliande ögon. Histamin frigörs från vissa celler i kroppen som kallas mastceller. Dessa celler är försvaret för att skydda kroppen från främmande saker som pollen men också hjälpa immunsystemet att kämpa mot virus, bakterier, parasiter och svampar.

De kan reagera på toxiner och till och med stress.

Mastceller frigör histamin under deras kamp mot dessa saker. Om histamin frigörs i hjärnan, då är en migrän ett av symptomen.

 

Histamin finns också i livsmedel och om det inte smälts ordentligt kan det utlösa migrän. Livsmedel som bör undvikas hos migrändrabbade på grund av dess höga histaminnivåer inkluderar alkohol, ättika, åldrade ostar, fermenterade livsmedel som yoghurt och surkål, torkat kött, choklad och nötter.

Det finns också andra, inklusive några hälsosamma livsmedel som avokado, tomat, aubergine och spenat.

En låg histamindiet kan innehålla ekologiskt, gräsbetat kött och fjäderfä, ekologiska grönsaker som broccoli, sparris, zucchini, sallad etc. och lite frukt såsom äpplen, päron och meloner.

 

Det finns vissa livsmedel som faktiskt kan hjälpa till att minska histamin och dess effekter, så dessa bör ätas fritt: lök, vitlök, timjan, dragon, nässla, ingefära och gurkmeja. ekologiska grönsaker som broccoli, sparris, zucchini, sallad, etc.  

 

2. Stress spelar en viktig roll i vår hälsa.

 

Stress får binjurarna att producera höga nivåer av kortisol, vilket har långtgående effekter på andra organ i kroppen. Kortisol kan störa inlärning och minne, lägre immunfunktion, leda till viktökning, högt blodtryck och till och med hjärtsjukdom, men när stressen dämpas börjar kortisolnivåerna att minska.

 

Studier visar att benägenheten att drabbas av migrän inträffar när kortisolnivån faller. Det beror på att kortisol är ett antiinflammatoriskt hormon som hjälper till med smärtlindring, så ju lägre nivå av kortisol är, desto mer inflammation och smärta finns det.

Det är efterdyningarna av stressen som är det verkliga problemet, så att stressen i första hand undviks är avgörande.

Stresshantering är kritisk och tekniker som används kan variera från en person till en annan. Nyckeln är att hitta den metod som fungerar för varje individ.. Att gå en promenad ute, få frisk luft och spendera tid i naturen kan minska stressen.

För vissa kan läsa en bok eller spendera tid tillsammans med familjen lösa stress, andra drar nytta av meditation & yoga.

 

Meditation är lätt med alla appar som kan laddas ner till mobiltelefoner. Det finns en mängd olika appar som är inriktade på olika grupper av människor- nybörjare, barn och tonåringar, eller till och med de som redan har erfarenhet. Dessa appar kan användas när som helst på dagen och tiden som tilldelats för meditation kan variera från några minuter vilket gör det här alternativet mycket tillgängligt, till 20 minuter eller mer.

 

Dessutom finns det livsstilsförändringar som kraftigt kan minska stress, vilket i sin tur kommer att minska en viktig utlösare för migrän. Att få tillräcklig sömn, vilka studier visar är någonstans mellan 7 till 9 timmar per natt.

  • Facebook Social Icon

CoolMind - Homeostas AB, Jädersvägen 39, 3 tr, 732 34 Arboga info@coolmind.se

​© 2018 av Axensjös KBH www.axensjos.se